Verantwoord huisdierbezit

Stichting Mens Dier Nood steunt mensen met financiële problemen zodat ze noodzakelijke medische behandelingen van hun zieke gezelschapsdier kunnen betalen. De andere kant van deze 'medaille' is dat eigenaren ervan bewust zijn dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor het leven en welzijn van hun dier.

De aanschaf van een gezelschapsdier is iets waarover je goed moet nadenken. Bedenk wat voor soort dier past bij uw thuissituatie en of u meer dan één gezelschapsdier kunt onderhouden. Er komt meer bij kijken dan aandacht van het baasje, een mooie mand, speeltjes en goed voer. Uw poes of teefje bijvoorbeeld tijdig laten steriliseren voorkomt ook mogelijk ernstige ziekten en verdriet en... kosten voor de toekomst. Overleg met uw dierenarts en reserveer dus ook budget voor de gezondheidszorg van uw dier!

Uw dier heeft naast de noodzakelijke inentingen, een chip en behandeling tegen wormen, vlooien en teken ook baat bij een jaarlijkse gezondheidscheck bij de dierenarts. Dat verkleint bovendien de kans dat u voor vervelende verrassingen komt te staan.

De beste manier om er zeker van te zijn dat uw dier wanneer nodig de best mogelijke zorg krijgt, zonder plotselinge grote kostenposten voor u, is de huisdierverzekering. Verschillende verzekeraars bieden deze aan voor een betaalbare premie per maand, afhankelijk van het soort gezelschapsdier en het gewicht. Stichting Mens Dier Nood adviseert alle eigenaren zo'n verzekering af te sluiten. Zo hoeft u zich nooit zorgen te maken of u de zorg voor uw gezelschapsdier kunt betalen.

Kijk voor meer informatie over de keuze van een geschikt gezelschapsdier en wat daarbij komt kijken op de volgende websites:

www.licg.nl

www.kiesjedier.nl

www.huisdieren.nu

Welke verzekeringen zijn er voor gezelschapsdieren?
www.verzekerjehuisdier.nl

Wat kost een gezelschapsdier?
Kijk op de site van de Sophiavereniging: