Onderzoek en publicaties

Presentatie van Prof.dr. Marie-Jose Enders-Slegers
Faculteit Psychologie en Onderwijswetenschappen, Instituut voor Antrozoologie (IVA)

Broodnodige huisdieren?
De rol van huisdieren voor kwaliteit van leven en gezondheid, óók voor mensen met weinig geld

Samenvatting onderzoek Leonoor van Aubel
Leonoor van Aubel, vierdejaars studente Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, van de Academie voor Sociale Studies, heeft in haar laatste studiejaar gekozen om haar scriptie te richten op de cliënt en zijn/haar gezelschapsdier. In de samenvatting, die hieronder volgt, wordt duidelijk welke keuzes zij heeft gemaakt en worden de belangrijkste punten en uitkomsten van haar scriptie besproken.

Samenvatting onderzoek 'cliënt en zijn-haar gezelschapsdier'

Onderzoek Zorg voor dierenwelzijn 2012
Deze twee rapporten zijn in opdracht van de gemeenteraad met als partner en opdrachtgever aan de HAS Stichting Mens Dier Nood uitgevoerd door vijf HAS-studenten met Dr. Paul Overgaauw (HAS en UU) als coördinator van het onderzoek.

Rapport Dierenwelzijn & armoede hoeft geen probleem te zijn

Rapport Zorg voor dierenwelzijn komt ten goede aan de burger

Publicaties dr. N. Endenburg 2009
De nood van mens en dier waarvoor de stichting zoveel mogelijk een oplossing wil bieden, is door dr. Nienke Endenburg onderzocht en gepubliceerd in het tijdschrift Dier en Arts.

Stichting Mens Dier Nood biedt een antwoord op de beschreven problemen van armoede en de noodzakelijke medische verzorging van huisdieren.

Dr. Nienke Endenburg is verbonden aan de Universiteit Utrecht, faculteit der Diergeneeskunde.